Artikkelit

Mikä ihmeen montessori? ”Kunnioitamme lapsen omaa leikkiä”

Oulussa sijaitsevan montessoripäiväkoti Pyramidin työhuoneessa lapset valitsevat mieleistään puuhaa avohyllyiltä. Joku nappaa irtokirjaimet harjoitellaakseen kirjoittamista, toinen tahtoo rakentaa punaisen labyrintin.

– Lapset hakevat itselleen sellaisen työn, jonka tekeminen tuntuu sillä hetkellä mielekkäältä, sanoo varhaiskasvatuksen lastenhoitaja ja montessoriohjaaja Terhi Pesola.

Montessorin mukaisesti päiväkodin kaikki tavarat ja välineet ovat lapsille sopivalla korkeudella ja heidän saatavillaan. Innostavaa ja kehittävää tekemistä löytyy laidasta laitaan.

– Meillä on niin sanottu valmisteltu ympäristö, johon kuuluu eri osa-alueita. Niitä ovat arkipuuhat, matematiikka, äidinkieli, kulttuuri ja aistiympäristö. Kaikkiin osa-alueisiin on laaja ja konkreettinen välineistö, kertoo Pesolan työkaveri, varhaiskasvatuksen lastenhoitaja ja montessoriohjaaja Raija Viitanen.

Esimerkiksi arkipuuhista lapset voivat valita erilaisia kaato-, lusikoimis- ja lajittelutehtäviä. Paitojen napittamisen, vetoketjun käytön ja rusetin solmimisen harjoitteluun löytyvät omat välineensä. Matematiikan montessorivälineistö mahdollistaa numeroiden harjoittelemisen ykkösestä 9000:n asti.

– Pienet lapset oppivat helposti isojakin lukuja konkreettisen välineistön avulla. Jos sanon lapselle, että käypä hakemassa pankista 8000 kuutiota ja lapsi hakee minulle ne, se on lapsesta ihanaa ja jännittävää leikkiä.

Jokaisella on oma työalusta tärkeästä syystä

 

Montessoripäiväkodissa lapset ratkovat kulloistakin tehtävää oman työalustansa päällä. Se on joko pöydälle levitettävä tabletti tai lattialle rullattava työmatto.

– Henkilökohtainen työalusta viestittää, että lapsi saa sen äärellä rauhassa keskittyä haluamaansa asiaan, Raija Viitanen toteaa.

Kun leikki tai tehtävä tulee päätökseensä, lapsi palauttaa välineet ja työalustan omille paikoilleen. Kiire ei kuitenkaan ole: lapsi saa syventyä askareisiinsa niin pitkäksi aikaa, kuin haluaa.

Raija Viitanen ja Terhi Pesola suhtautuvat intohimoisesti montessoripedagogiikkaan. Molemmat ovat työskennelleet Toppilan luonnonkauniissa maisemissa sijaitsevassa Pilke Pyramidissa yli 20 vuoden ajan.

Yhteiset säännöt tekevät arjesta sujuvaa

”Auta minua tekemään itse”, on montessorin tärkein tunnuslause. Aikuiset opettavat lapsille uudet asiat ja taidot, ja sen jälkeen lapset saavat apua tarpeen tullen.

–  Aikuisen on tärkeää huomata, kun lapsi tarvitsee apua, Terhi Pesola täsmentää.

–  Emme kuitenkaan hössötä koko ajan lapsen ympärillä, jos hänellä on leikki kesken, vaan kunnioitamme hänen omaa leikkiään ja olemistaan.

Vapaus ja vastuu kulkevat montessorissa käsi kädessä. Lapset saavat toimia itseohjautuvasti, kunhan yhteisiä sääntöjä noudatetaan.

– Vastuu näkyy niin, ettei kukaan tahallisesti ala heittelemään tai rikkomaan välineistöämme tai tuhoamaan ympäristöämme. Sen sijaan lapset ja aikuiset pitävät niistä yhdessä huolta.

Montessoripäiväkodissa jokaisella tavaralla on oma paikkansa. Raija Viitasen mukaan monet Pilke Pyramidissa vierailevat ihmiset yllättyvät, miten siistiä päiväkodissa on.

– Isommat lapset voivat joskus kiireessä unohtaa työn tai työmaton palauttamisen paikoilleen, mutta monesti se on silloin joku kaksivuotias, joka huikkaa, että tavarat täytyy viedä paikoilleen.

Montessoripäiväkoti Pyramidissa lapset ja aikuiset kokoontuvat yhteisiin piireihin kerran tai kaksi päivässä. Silloin esimerkiksi lauletaan ja lorutellaan, ja hiljattain juhlistettiin yhdessä Suomen itsenäisyyspäivää.

Montessorissa herkkyyskaudet hyödynnetään

Montessoripedagogiikan mukaan jokaisella lapsella on herkkyyskausia uusien taitojen ja asioiden oppimiseen. Päiväkoti Pyramidin toiminnassa pyritään tunnistamaan ja hyödyntämään nämä herkkyyskaudet tehokkaasti.

– Esimerkiksi kielikylvyt ovat osa arkeamme. Ennen päiväunille menoa meillä on unituuletukset, joihin kuuluu loruja ja leikkejä englanniksi. Muissakin arjen pienissä hetkissä käytämme englantia ja lapset oppivat kieltä nopeasti, Raija Viitanen kertoo.

Lapsi voi myös harjoitella lukemista ja kirjoittamista jo päiväkodissa.

– Montessorissa uskotaan, että herkkyyskausi näiden taitojen oppimiseen on mennyt ohi jo siinä vaiheessa, kun koulussa aletaan opetella lukemista ja kirjoittamista.

Montessorissa lapsille opetetaan asioita syvällisesti. Päiväkoti Pyramidin lapset oppivat esimerkiksi, että kaikista planeetoista juuri Maa on kotiplaneettamme ja millainen aurinkokunta on. Kulttuurivälineistön avulla havainnollistetaan myös, että asumme Euroopassa, missä kohtaa Suomi sijaitsee ja missä päin maata kotikaupunki Oulu sijaitsee.

– Kaikki, mitä lähdemme selvittämään, selvitetään kiven altakin. Lapsi oppii pienestä pitäen tekemään asioita perusteellisesti, Viitanen sanoo.

Varhaiskasvatuksen lastenhoitaja Terhi Pesola kertoo havainneensa, että monet ihmiset sekoittavat montessorin steineriin.

–  Joillain voi myös olla ennakkoluuloja ja sellainen hieno sana kuin montessori voi pelottaa ihmisiä. Erittäin moni ihminen, joka on tullut käymään päiväkodissamme, on yllättynyt ja ihastunut toimintaamme täysin.

–  Niin kävi myös minulle, kun tulin tänne töihin. Mietin silloin, miksei montessorista puhuta enemmän. Tämä vastaa juuri sitä, mitä ajattelen kasvatuksesta ja elämästä.

Pilkkeellä on montessoripäiväkoti myös Espoossa. Tutustu Pilke Maria Montessoriin.