Kerhotoiminta

 

Pilke päiväkodit järjestää perusopetuksen iltapäivätoimintaa 29 koululla Espoossa, Vantaalla, Porissa, Helsingissä ja Kirkkonummella. Iltapäivätoimintaa on järjestetty jo vuodesta 2003 lähtien.

Iltapäiväkerhot ovat avoinna koulutuntien päättymisestä klo 17.00 saakka. Kerhot on tarkoitettu ensisijaisesti alakoulun 1.-2.-luokkalaisille sekä erityisopetukseen otetuille tai siirretyille oppilaille. Kerhotoiminta on valvottua ja ohjattua.

 

Iltapäiväkerhossa ulkoillaan päivittäin

Lasten kanssa ulkoillaan päivittäin kerhopäivän alussa sekä lopussa. Ulkoilu tapahtuu kerhosta riippuen koulun pihalla/puistossa tai koulun viereisessä metsässä. Metsässä lapset voivat rakennella majoja, leikkiä taisteluleikkejä, ”niittää viidakkoheinää” tai pitää omia ”askartelukerhoja”.

Vain mielikuvitus on rajana, kun siirrytään metsään. Ulkoilu tapahtuu säässä kuin säässä, joten lapsilla on hyvä olla asianmukainen varustus ulkoilua varten. Sadetakki sadesäällä, sateenvarjon kanssa kun on vaikea leikkiä vaikkapa luolaleijonia.

 

Kerhotoimintaan kuuluu ohjattua toimintaa, vapaata leikkiä ja läksyjen tekemistä

Iltapäivätoiminta pitää sisällään ulkoilun lisäksi välipalan, läksyjentekohetken, ohjattua toimintaa sekä vapaata leikkiä. Nämä ryhmittyvät kussakin kerhossa omaan päivärytmiinsä, johon vaikuttavat mm. tilat, koulun aikataulut sekä lasten lukujärjestykset. Iltapäivätoiminnassa tarjotaan välipala. Välipalalla harjoitellaan hyviä pöytätapoja, kuten ”kiitos”, ”ole hyvä” sekä toisten huomioon ottamista.

ltapäivätoiminnassa järjestetään lapsille mahdollisuus läksyjen tekoon. Aikuinen ohjaa ja valvoo läksyjen tekoa, mutta vastuu läksyjen tarkistamisesta jää toki vanhemmille sekä lukuläksyn ääneen lukeminen.

Tavoitteena on, että lapsi oppii ottamaan vastuuta omista läksyistään ja tekemään ne mahdollisimman hyvin omien taitojensa mukaan. Iltapäivätoiminnassa ohjattu toiminta voi olla kerhosta riippuen esim. liikuntaa, kädentaitoa, ilmaisua tai satu- ja tarinatuokioita.

Ohjatuissa tuokioissa tutustutaan vuoden tai kauden teemaan. Ulkoilun lisäksi toiminnassa korostetaan vapaan leikin tärkeyttä. Koulupäivän jälkeen tulee olla aikaa omatoimiseen leikkiin kavereiden kanssa niin ulkona kuin sisällä. Legot, eläimet ja autot sekä rooli- ja majavaatteet auttavat lasta leikin alkuun. Vapaaseen leikkiin kuuluu myös muu toiminta kuten mm. askartelu, muovailu, hama-työt, piirtäminen, kirjat ja lautapelit.

Kerhotoiminnan tavoitteet

 

  • Tarjota turvallista, valvottua ja ohjattua toimintaa 1.-2. lk. oppilaille.
  • Mahdollistaa vanhempien työssäkäynti.
  • Tukea koulun ja kodin kasvatustyötä.
  • Lapsi tuntee olonsa turvalliseksi. Läsnä on koulutettu aikuinen, jolla on kykyä kuunnella lasta ja hänen toiveitaan sekä tarvittaessa lohduttaa ja pitää sylissä.
  • Lapsi viihtyy iltapäivätoiminnassa sekä pystyy luomaan uusia kaverisuhteita. Periaate on, ettei ketään jätetä leikin ulkopuolelle.
  • Lapsi oppii huolehtimaan läksyistä sekä ottamaan vastuuta läksyjen teosta.
  • Lapsi oppii hyviä tapoja: kiitos, ole hyvä, toisen huomioon ottaminen sekä tervehtimään. Lapsi kättelee aikuisen kerhosta pois lähtiessä. Näin lapsi oppii tervehtimään kädestä pitäen eikä pääse poistumaan kerhosta huomaamatta.
  • Lapsi oppii ottamaan vähitellen vastuuta omasta itsestään kerhovuoden aikana aikuisen tukemana sekä huolehtimaan omista tavaroistaan kuten vaatteista ja koulurepusta.

Liikunta

Liikunta pitää sisällään perinteisiä leikkejä mm. polttopalloa, Mitä kello on herra susi? Sekä ohjattuja liikunnallisia tuokioita, sählyä, jalkapalloa ym. pallopelejä. Liikuntatuokiot pidetään koulun salissa sekä syksyisin ja keväisin koulun kentällä. Tavoitteena on, että jokainen lapsi voi kokea onnistumisen iloa liikunta- ja leikkituokioista, ilman liiallisia kilpailu- ja suorituspaineita.

Kädentaidot

Kädentaidot tuokioissa on mukana monenlaisia käsillä tehtäviä töitä; paperiaskartelua, maalausta, taikataikina- ja hamatöitä, leipomista, ompelua jne. Tavoitteena on, että lapsi voi tutustua erilaisiin työskentelytapoihin ja materiaaleihin.

Ilmaisu

Ilmaisu tuokioissa tehdään ääni-, liike-, aisti- ja improvisaatioharjoituksia sekä leikitään luovia leikkejä. Tärkeintä ilmaisutuokioissa on lapsen mukanaolo omien kykyjensä mukaan ilman esiintymispakkoa.

Tarina- ja satutuokiot

Tarina- ja satutuokioissa lapset voivat koulupäivän jälkeen rentoutua kuuntelemaan satuja sekä tutustua vuoden tai kauden teemaan tarinoiden ja yhteisten keskusteluiden merkeissä.

Luontokerho

Luontokerho, ohjattu toiminta vaihtelee kerhoittain riippuen lasten kiinnostuksen kohteista, ohjaajien erityisosaamisesta sekä käytettävissä olevista tiloista.

pk_samplekuva

Hae päiväkotipaikkaa
täältä

Hae päivähoitopaikkaa