Nukkuuko lapsi tarpeeksi?

Timo Partosen haastattelu

Blogi: Unen merkitys lapselle

Tapahtumapohja 600x400 (3)

Asiantuntijana Timo Partonen, tutkimusprofessori, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Mikä on unen merkitys lapselle?

Uni on terveydelle tärkeää. Jos lapsi nukkuu liian vähän tai huonosti, seuraa siitä väsymystä ja ärtyneisyyttä. Väsymys voi altistaa tapaturmille esimerkiksi pyöräillessä, kun tarkkaavaisuus ja huomiokyky ovat heikompia.

Unen puute vaikuttaa myös ruokahaluun. Huonojen yöunien jälkeen nälkä iskee voimakkaammin iltapäivisin ja iltaisin. Myös lihomisen riski kasvaa etenkin vähän vanhemmilla lapsilla.

Uni puhdistaa ja huoltaa aivoja. Syvimmät univaiheet ovat tärkeitä uuden oppimiselle ja unennäkövaiheet muistitoiminnoille. Unen aikana erittyy kasvuun tarvittavaa hormonia. Myös vastustuskyvyn ylläpitäminen helpottuu, kun nukkuu tarpeeksi.

Minkä verran lapsen tulisi nukkua?

Sveitsiläiset lastenlääkärit ovat tutkineet eri ikäisten lasten nukkumista. Tutkimusten mukaan unen tarve vaihtelee samanikäisten lapsien välillä ja tämä vaihteluväli voi olla suuri.

1-vuotiaiden yöunien pituus olisi hyvä olla keskimääräisesti 11,5 tuntia, mutta vaihteluväli on vajaasta 10 tunnista 13,5 tuntiin.

Vuosi vuodelta yöunien pituus hieman lyhenee. 6-vuotiaiden unen tarve on 9,5–12 tunnin välillä ja keskimäärin runsaat 10,5 tuntia.

Mistä tietää, että lapsi nukkuu tarpeeksi?

Hyvin nukkunut lapsi on pirteä ja jaksaa leikkiä ja osallistua koulutyöhön. Lapsen käytöstä kannattaa havainnoida ja kuunnella, mitä lapsi osaa itse kertoa.

Jos lapsi on kovin väsynyt päivällä, kannattaa miettiä, onko hän nukkunut liian vähän tai onko unen laatu ollut huonoa eli katkonaista tai kevyttä. Väsymys saattaa ilmetä ärtymyksenä tai ylivilkkautena. Tällöin lapsen voi olla vaikeampi saada illalla unen päästä kiinni.

Onko päiväunet tarpeelliset?

Päiväunien tarve on yksilöllistä. Usein päiväunet harventuvat 4–5-vuotiailla siten, että 4-vuotiaista nukkuu päiväunet vielä joka kolmas ja 5-vuotiaista enää 8 sadasta. Päiväunia ei kannata nukkua liian myöhään iltapäivästä, koska se vaikuttaa seuraavan yön uneen. Tutkijoiden mukaan ennen klo 15 nukutut päiväunet ei vaikuta yöuneen, koska siinä on enemmän kuin viisi tuntia seuraaviin uniin.

Millainen vaikutus on arkirytmillä?

Säännöllinen arkirytmi auttaa yöuniin ja yöunien laatu paranee. Kiire on haitaksi myös lapsen unelle eivätkä minuuttiaikataulut ole hyväksi.

Jos viikkorytmissä on paljon iltapainotteisia menoja, esimerkiksi lasten harrastuksia, ne saattavat vaikuttaa yöuniin. Kannattaa pohtia, voiko viikkorytmiin vaikuttaa siirtämällä joitain asioita tehtäväksi aikaisemmin illalla tai jo päivän aikana.

Säännölliset iltarutiinit ovat myös hyväksi lasten yöunille.

Yhteistyössä

Pilke päiväkodit oy

Toimisto
Rajatorpantie 8 A
01600 Vantaa

Liity sähköpostilistallemme:

Olemme Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa!

© Copyright 2018 Pilke Päiväkodit