Kivistöön ja Myyrmäkeen aukeaa tiedepäiväkodit

Tiedote: Vantaalle aukeaa syksyllä kaksi uutta tiedepäiväkotia

LEHDISTÖTIEDOTE 17.4.2018

Vantaalle aukeaa syksyllä kaksi uutta tiedepäiväkotia

Pilke päiväkodit Oy avaa elokuussa 2018 tiedepäiväkodit Kivistöön sekä Myyrmäkeen. Myyrmäen päiväkoti rakennetaan hirrestä ja päiväkodissa panostetaan erityisen paljon laadukkaaseen ilmanvaihtoon.

Vantaan varhaiskasvatustarjonta monipuolistuu tulevana syksynä, kun Pilke päiväkodit Oy avaa tiedepainotteiset päiväkodit Kivistöön Spinellinkujalle ja Myyrmäkeen Ojahaanpolulle.

Kivistön Pilke tiedepäiväkoti Hohto rakentuu Kivistön vanhan koulun läheisyyteen uudisrakennukseen. Päiväkodissa on 170 päivähoitopaikkaa 0-5-vuotiaille lapsille.

Pilke Hohdossa lapset tutkivat, kokevat ja pohtivat itse. Päiväkodin varhaiskasvatuksessa yhdistyvätkin aivan uudella tavalla tiede, taide, talous ja tekniikka.

Päiväkodin oppimisympäristöt rakennetaan painotukset huomioiden mielenkiintoisiksi ja houkutteleviksi, joissa lasten on mielekästä kokeilla erilaisia asioita ja leikkejä yhdessä toisten kanssa. Lapset pääsevät mm. tutkimusleikkitilaan, ateljeehen, musiikkihuoneeseen, kaupunkileikkiin, roolileikkeihin ja liikuntatilaan. Tutkimusleikkitilassa pienet professorit voivat tehdä tutkimuksiaan pipeteillä, luupeilla, koeputkilla ja suurennuslaseilla.

Pilke tiedepäiväkoti Hohdon johtajaksi siirtyy vantaalaisen Pilke tiedepäiväkoti Oivalluksen johtaja Anu Avelin-Rahtu. Oivallus on Vantaan ensimmäinen tiedepäiväkoti, joka perustettiin elokuussa 2016 Päiväkumpuun. Anu on luotsannut Oivallusta sen avauksesta lähtien ja ollut mukana rakentamassa yhteistyötä muun muassa Fun Academyn kanssa, joka on suomalainen varhaiskasvatuksen ja digitaalisen oppimisen alueille toimiva yritys.

”Fun Academy –yhteistyö jatkuu myös päiväkoti Hohdossa. On upeaa olla mukana viemässä laadukasta, suomalaista hauskan oppimisen tapaa ympäri maailman yhdessä Fun Academyn kanssa, kertoo Anu Avelin-Rahtu.

Kivistön lisäksi Pilke avaa tiedepainotteisen päiväkoti Pikkukarhun Myyrmäkeen Ojahaanpolulle upouuteen hirsirakennukseen. Pikkukarhussa on 75 päivähoitopaikkaa 0–5-vuotiaille lapsille.

Myyrmäkeen rakentuva hirsipäiväkoti on vastaus voimakkaasti kasvavaan kysyntään saada lapsille sisäilmaltaan puhtaita päivähoitotiloja. Ekologisessa hirsipäiväkodissa lapset saavat nauttia raikkaasta sisäilmasta, hyvästä akustiikasta sekä massiivipuun tuomasta levollisesta ja rauhallisesta tunnelmasta.

Pilke päiväkotien tavoitteena on huomioida rakentamisessa kestävän kehityksen periaatteita. Hirsipäiväkodin ulkoseinärakenne on tehty Honkarakenteen hengittävästä, painumattomasta hirrestä ja akustointi tehdään allergisoimattomalla puukuitulevyllä villapohjaisten materiaalien sijaan. Monen muun tervettä sisäilmaa tukevan ratkaisun ohella päiväkodissa panostetaan erityisen paljon laadukkaaseen ilmanvaihtoon. Älyohjattu IV- järjestelmä mittaa jatkuvasti ilmanlaatua tilakohtaisesti ja säätää ilmanvaihtoa tilan käytön ja tarpeen mukaan reaaliaikaisesti.

Pilke päiväkodit Oy, Honkarakenne Oyj sekä Mediset Hoivarakentajat Oy rakentavat yhteistyössä vuoden 2020 loppuun mennessä yhteensä 34 hirsipäiväkotia eri puolille Suomea. Ensimmäinen hirsipäiväkoti aukesi Auraan elokuussa 2017.

Pilke tiedepäiväkoti Pikkukarhun johtajaksi siirtyy Pilkkeen pitkäaikainen espoolaisen päiväkoti Kanin kolon johtaja Ulla Keskinen.

”On hienoa päästä suunnittelemaan ja toteuttamaan uutta Pilkkeen hirsipäiväkotia ihan alkumetreiltä saakka. Teemme myös yhteistyötä Fun Academyn kanssa ja päivähoitohakemuksia on tullut paljon. Syksyllä pääsemme varsinaisen työn ääreen luomaan mukavan päiväkotiyhteisön myyrmäkeläisten perheiden kanssa.” hän kertoo.

Vantaan Pilke päiväkodit ovat yksityisiä päiväkoteja, joihin haetaan palveluseteliä Vantaan kaupungilta. Päiväkotien päivähoitomaksut ovat samoja kuin kunnallisessa varhaiskasvatuksessa.

Pilke päiväkodit Oy on kotimainen varhaiskasvatuspalveluja tarjoava yritys, jolla on 79 päiväkotia ympäri Suomen. Pilkkeellä on ennestään Vantaalla kuusi päiväkotia. Koivuhaassa sijaitsevaan Pilke päiväkoti Pohjantähteen rakennetaan myös lisäosa syksyllä 2018, minkä jälkeen päiväkotiin mahtuu neljä uutta lapsiryhmää.

Varhaiskasvatustoiminnan lisäksi Pilke järjestää perusopetuksen iltapäivätoimintaa 22 koululla ja muuta kerhotoimintaa. Pilke päiväkodeissa leikkii ja kasvaa noin 4000 lasta ja yritys työllistää noin 950 varhaiskasvatuksen ammattilaista.

Pilke tiedepäiväkoti Hohto
Päiväkodin johtaja