Oivalluksessa alkaa astronauttiohjelma

Tiedote: Tiedepäiväkodissa alkaa astronauttiohjelma

LEHDISTÖTIEDOTE 27.2.2017

Tiedepäiväkodissa alkaa astronauttiohjelma

Vantaalainen tiedepäiväkoti Oivallus osallistuu tänä keväänä Fun Academyn kansainväliseen lasten tiedeprojektiin, jonka ensimmäisenä teemana on avaruus. Lapset tekevät tutkimusta yhteistyössä Yhdysvalloissa ja Hong Kongissa toimivien päiväkotien kanssa.

Astronauttiohjelma on jatkoa Fun Academyn ja Pilke päiväkotien varhaiskasvatuksen yhteistyölle, jonka hedelmät leviävät nyt myös muille mantereille. Esimakua antoi astronautti Greg Johnsonin vierailu Slush-tapahtuman pop up -päiväkodissa viime marraskuussa.

Tavoitteena on saada omakohtainen kokemus yhteistyöprojektista, joka samalla valottaa lapsenkokoisesti tieteellisen ajattelun perusteita.

“Yhteistyö Fun Academyn kanssa täydentää Pilkkeen tiedekasvatuksen sisältöä tuoden siihen laajemman ulottuvuuden avaruustutkimuksen ja kansainvälisen yhteydenpidon ansiosta. Olemme iloisia siitä, että saamme olla mukana luomassa tulevaisuuden taitoja osana suomalaista varhaiskasvatusta. Näin voimme käytännössä ja yhdessä osoittaa maailmalle, että oppiminen on hauskaa”, sanoo Pilke päiväkotien toimitusjohtaja Minna Martikainen.

Iloinen oppiminen on Fun Learning -opetusfilosofian ydintä. Lähtökohtana on lapselle luontainen tapa oppia uusia asioita leikin, tutkimisen ja ilon kautta. Fun Learning pohjautuu suomalaisen varhaiskasvatuksen maailmanlaajuisesti tunnustettuihin periaatteisiin, joihin kuuluu lasten rohkaisu kriittiseen ajatteluun ja ympäröivän maailman tutkimiseen – yhdessä, mutta yksilölliset tarpeet ja vahvuudet huomioiden.

Päiväkodissa tutustutaan teknologiaan kommunikaation ja dokumentoinnin välineenä. Lapset pääsevät tutustumaan yhteistyöpäiväkotien elämään ja kulttuureihin, ja heille kehittyy ymmärrys digitaalisuuden tarjoamista mahdollisuuksista luoda uutta ja tutkia maailmaa yhdessä toisten lasten kanssa.

“Suomalaisen varhaiskasvatuksen vahvuudet innostavat ulkomaisten yhteistyöpäiväkotiemme opettajia, ja he ovatkin lämpimästi toivottamassa Oivalluksen väen mukaan verkostoon. Meille suomalaisillekin tämä kansainvälinen yhteistyö on todella innostava tapa päästä tutustumaan muiden maiden toimintaan, jakamaan parhaita käytäntöjä, antamaan ja saamaan omasta toiminnastamme palautetta ja oivaltamaan yhdessä, miten voisimme jatkuvasti kehittää varhaiskasvatusta maailman lasten hyväksi”, sanoo Fun Academyn toimitusjohtaja Sanna Lukander.

“Fun Academyn astronauttiohjelmassa kokeillaan joka päivä uusia ja tärkeitä asioita, joita tulevaisuuden astronautit ja ketkä tahansa muutkin Maan asukkaat tulevat luultavasti tarvitsemaan. Tulevaisuutta ei ehkä voida tarkoin ennustaa, mutta voimme yrittää varustautua siihen, leikkien ja tutkien yhdessä kavereiden kanssa”, kuvailee tiedepäiväkoti Oivalluksen johtaja Anu Avelin-Rahtu.

LISÄTIETOJA:

www.pilkepaivakodit.fi

Fun Academy Oy
Sanna Lukander
sanna@funacademy.fi
www.funacademy.com
www.funlearning.com

Pilke päiväkodit Oy on kotimainen varhaiskasvatuspalveluja tarjoava yritys, jolla on 60 päiväkotia ympäri Suomen. Lisäksi Pilke järjestää perusopetuksen iltapäivätoimintaa 23 koululla ja muuta kerhotoimintaa. Pilkkeen toiminnassa on mukana noin 3800 lasta. Työntekijöitä on noin 720. Yrityksen laatulupaus on – parasta pienelle!

Fun Academy on suomalainen varhaiskasvatuksen ja digitaalisen oppimisen alueille toimiva yritys, joka tekee yhteistyötä alan toimijoiden kanssa sekä Suomessa että maailmalla.