Mediatiedote:

Tiedote: Taidepäiväkoti Aarteiden Talo muuttaa hirsirakennukseen keväällä 2018

Mediatiedote 25.10.2017

Taidepäiväkoti Aarteiden Talo muuttaa hirsirakennukseen keväällä 2018

Pilke taidepäiväkoti Aarteiden Talolle on rakenteilla uudet tilat Tuusulan Hyrylässä Korkin alueella. Rakennustyöt valmistuvat keväällä 2018.

Aarteiden Talon uusi päiväkotirakennus valmistuu päiväkodin nykyiselle tontille ekologiseen hirsirakennukseen, jossa lapset ja varhaiskasvattajat saavat nauttia raikkaasta sisäilmasta, hyvästä akustiikasta sekä massiivipuun tuomasta levollisesta ja rauhallisesta tunnelmasta.

Pilke päiväkotien tavoitteena on huomioida rakentamisessa kestävän kehityksen periaatteita. Hirsipäiväkodin ulkoseinärakenne on tehty Honkarakenteen hengittävästä, painumattomasta hirrestä ja akustointi tehdään allergisoimattomalla puukuitulevyllä villapohjaisten materiaalien sijaan. Päiväkotiin tulee myös älyohjattu ilmanvaihtojärjestelmä, joka mittaa ilmanlaatua jatkuvasti ja säätää huonekohtaista ilmavirtausta tarvepohjaisesti. Lisäksi uuteen päiväkotiin tulee myös savenpolttouunilla varustettu keramiikkatila, jota on mahdollista vuokrata harrastekäyttöön päiväkotitoiminnan ulkopuolisina aikoina.

”Seuraamme ja havainnoimme rakennusprojektin etenemistä yhdessä lasten kanssa. Olemme innoissamme tulevista uusista mahdollisuuksista oppimisympäristön laajentuessa. Uusien tilojen myötä voimme entisestään syventää pedagogista toimintaamme. Olemme myös hyvin iloisia keramiikkauunista, joka tuo uusia yhteistyömuotoja tulevaisuudessa.” kertoo taidepäiväkoti Aarteiden Talon johtaja Carita Takala.

Aarteiden talolla on yli 20 vuoden perinteet varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen järjestämisessä Tuusulassa ja se on toiminut vuodesta 1996. Päiväkoti sijaitsee osoitteessa Korkinporras 1, 04320 Tuusula. Uuteen hirsipäiväkotiin mahtuu enemmän lapsia ja päivähoitopaikkoja tulee olemaan 76. Keväästä lähtien päiväkotiin ovat tervetulleita myös alle 3-vuotiaat lapset.

Aarteiden Talo on taidepainotteinen päiväkoti, jossa ilmaisun monet muodot toteutuvat päiväkodin arjessa kuvallisena, sanallisena ja kehollisena ilmaisuna. Mukana ovat myös musiikki ja draama. Erilaisten ilmaisumuotojen avulla lapsi tutustuu itseensä syventäen tunne-elämää rikastuttaen myös mielikuvitusta.

Pilke päiväkodit Oy, Honkarakenne Oyj sekä Mediset Hoivarakentajat Oy rakentavat yhteistyössä vuoden 2020 loppuun mennessä yhteensä 34 hirsipäiväkotia eri puolille Suomea. Tuusulan hirsipäiväkoti on kolmikon toinen yhteistyöpäiväkoti. Ensimmäinen hirsipäiväkoti aukesi Auraan elokuussa 2017. Seuraavat hirsipäiväkodit tulevat Vantaalle ja Janakkalaan ja useiden muiden paikkakuntien kanssa neuvotellaan parhaillaan hirsipäiväkodin rakentamisesta.

Carita Takala
Päiväkoti Aarteiden Talon johtaja
carita.takala@pilkepaivakodit.fi

Pilke päiväkodit Oy on kotimainen varhaiskasvatuspalveluja tarjoava yritys, jolla on 70 päiväkotia ympäri Suomen. Lisäksi Pilke järjestää perusopetuksen iltapäivätoimintaa 22 koululla ja muuta kerhotoimintaa. Pilkkeen toiminnassa on mukana noin 4000 lasta. Työntekijöitä on noin 800. Yrityksen laatulupaus on – parasta pienelle!