Tiedepäiväkoti Välke hurmaa asuntomessualueella

Tiedote: Porin asuntomessualueelle aukeaa tiedepainotteinen päiväkoti Välke

LEHDISTÖTIEDOTE 21.6.2018

Porin asuntomessualueelle aukeaa tiedepainotteinen päiväkoti Välke

Messupäiväkodissa tuodaan esiin tuoreita ideoita ja ratkaisuja perinteisemmän päiväkotirakentamisen rinnalle.

Porin varhaiskasvatustarjonta monipuolistuu loppukesästä, kun Pilke päiväkodit Oy avaa Karjarantaan asuntomessualueelle tiedepainotteisen päiväkoti Välkkeen elokuussa 2018.

Pilke tiedepäiväkoti Välkkeessä on 100 päivähoitopaikkaa 0–6-vuotialle lapsille ja päiväkodissa järjestetään myös esiopetusta. Tiedepainotteisessa päiväkodissa keskitytään lasten kiinnostuksesta nousseiden luonnon ilmiöiden tutkimiseen ja ihmettelyyn yhdessä lasten kanssa. Lasten iästä riippuen se voi olla, vaikka veden olomuotojen tai avaruuden tutkimista, sateenkaaren ihmettelyä tai kolmiulotteisten kappaleiden rakentelua.

Messupäiväkodissa on haluttu tuoda esiin tuoreita ideoita ja ratkaisuja perinteisemmän päiväkotirakentamisen rinnalle yhdessä arkkitehdin, rakennuttajan ja sisustusarkkitehdin kanssa.

Valoisa ja avara ruokasali on päiväkodin aurinkoinen keskipiste, jonka kruunaa lattiasta kattoon yltävät ikkunat ja kaunis valo, joka sädehtii koko päiväkodin läpi. Huonekorkeus on koko päiväkodissa normaalia korkeampi. Ruokasalista on pääsy suurelle terassille, jossa lapset voivat myös ruokailla sään salliessa.

Päiväkodin välineistössä on huomioitu erityisesti myös tietotekniikka, tabletit ja interaktiivinen työpöytä leikki- ja opetuskäytössä. Päiväkodissa on kaksi pihaa, joissa on perinteisten keinujen lisäksi paljon kiipeilyyn ja tasapainoiluun innostavia välineitä.

”Pihan kruunaa ”Planeetta”- kiipeilyteline, joka toimii kiipeilyn lisäksi majana ja tähdistön opettajana valon välkehtiessä läpi tähtikuvioiden mukaisesti sisälle Planeettaan. Välkkeessä kasvatetaan uudenlaisten oppimisympäristön avulla tulevaisuuden osaajia, vaikkapa avaruustutkijoita.” kertoo Pilke päiväkotien toimitusjohtaja Minna Martikainen.

Pilke tiedepäiväkoti Välke on Pilke päiväkotien toinen asuntomessupäiväkoti. Pilkkeellä on entuudestaan Tuusulan asuntomessualueella Pilke musiikkipäiväkoti Nummenharju, joka valmistui vuonna 2000. Lisäksi Pilkkeelle valmistuu syksyllä 2018 tiedepäiväkoti viime vuoden asuntomessualueelle Mikkeliin.

Pilke päiväkodit Oy on kotimainen varhaiskasvatuspalveluja tarjoava yritys, jolla on 79 päiväkotia ympäri Suomen. Porissa Pilkkeellä on ennestään kaksi päiväkotia, Pilke musiikkipäiväkoti Rytmi Murtosenmutkassa sekä Pilke Kielipolku Tiilimäessä.

www.pilkepaivakodit.fi

Pilke päiväkodeilla ja iltapäiväkerhoilla on yksi tavoite: tarjota lapselle hyvä päivä – joka päivä. Ja koska hyvään päivään ei ole yhtä kaavaa,        tärkeintä on luoda turvallinen ja ilmapiiriltään kannustava ympäristö, jonne lapsen on kiva mennä ja jossa on hyvä olla. Loppu tuleekin sitten  luonnostaan – kunhan on vain pilkettä silmässä.