Uusi tiedepäiväkoti Kuopioon!

Tiedote: Kuopion Saaristokaupunkiin tiedepäiväkoti Väläys

Lehdistötiedote 1.2.2017

Kuopion Saaristokaupunkiin tiedepäiväkoti – Pilke päiväkotien tiedetoiminta laajenee

Kuopion varhaiskasvatustarjonta monipuolistuu, kun Pilke päiväkodit avaa Saaristokaupunkiin Retiisikadulle luonnontiedepainotteisen päiväkoti Väläyksen elokuussa 2017.

Pilke tiedepäiväkoti Väläyksessä on 96 hoitopaikkaa 0–5-vuotiaille lapsille. Luonnontiedepainotteisessa päiväkodissa keskitytään luonnon ilmiöiden tutkimiseen ja ihmettelyyn yhdessä lasten kanssa.

”Väläys on Pilkkeen kolmas tiedepäiväkoti. Kaksi ensimmäistä avautui kuusi kuukautta sitten Vantaalle ja Tampereelle ja kulunut aika on osoittanut, miten innostuneita ja oivaltavia ilmiöiden tutkijoita lapset ovat. Monesta ihmettelystä on syntynyt pitkäkestoisia, yhteisiä projekteja koko lapsiryhmälle. Uskomme, että positiiviset kokemukset ja miellyttävät tunnemuistot innostavat luonnontieteen ja matemaattisten aineiden oppimiseen koulussa.” kertoo Pilke päiväkotien toimitusjohtaja Minna Martikainen.

Pilke päiväkodeille on tärkeää, että lapset oppivat tiedepäiväkodissa oivaltamaan, kokeilemaan ja saavat onnistumisen kokemuksia – leikkiä unohtamatta. Toiminnassa huomioidaan lapsen ikä, kiinnostuksen kohteet ja turvalliset toimintatavat.

Päiväkoti Väläyksen luonnontiedepainotteisuus kirjataan päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaan ja se tulee näkymään monella eri tavalla päiväkodin arjessa.

Päiväkotiin rakennetaan muun muassa leikkitilat siten, että ne houkuttelevat ja kannustavat lasta tutkimiseen ja kokeiluun. Lapsilla on päiväkodissa käytössä erillinen tutkimusleikkitila, jossa pienet professorit voivat tehdä tutkimuksiaan muun muassa pipeteillä, luupeilla, koeputkilla ja suurennuslaseilla.

Pilke tiedepäiväkoti Väläyksen myötä Pilke päiväkodit laajentaa toimintaansa Pohjois-Savossa, jossa sillä on yksi päiväkoti Varkaudessa, Pilke Nappula.

www.pilkepaivakodit.fi

Pilke päiväkodit Oy on kotimainen päivähoitoyritys. Sillä on yhteensä 61 päiväkotia Uudellamaalla, Lahdessa, Kouvolassa, Porissa, Varkaudessa, Joensuussa, Oulussa sekä Tampereen ja Turun seudulla.

Lisäksi Pilke järjestää perusopetuksen iltapäivätoimintaa 23 koululla ja muuta kerhotoimintaa. Pilkkeen toiminnassa on mukana noin 3500 lasta. Työntekijöitä on noin 650.