Tiedepäiväkoti Kipinä rakenteilla Kaarinassa

Tiedote: Kaarinaan rakentuu tiedepäiväkoti Kipinä

LEHDISTÖTIEDOTE 22.8.2017

Kaarinaan aukeaa alkuvuonna uusi tiedepainotteinen päiväkoti Kipinä

Kaarinan varhaiskasvatustarjonta monipuolistuu, kun Pilke päiväkodit avaa Nurminiitynkadulle luonnontiedepainotteisen päiväkoti Kipinän tammikuussa 2018.

Pilke tiedepäiväkoti Kipinässä on 96 päivähoitopaikkaa 0–5-vuotialle lapsille ja päiväkodissa tarjotaan myös iltahoitoa klo 22 asti sitä tarvitseville.

Luonnontiedepainotteisessa päiväkodissa keskitytään luonnon ilmiöiden tutkimiseen ja ihmettelyyn yhdessä lasten kanssa.

”Raadelman Omppulalla on jo pitkät perinteet hyvänä päiväkotina Kaarinassa. Nyt olemme innoissamme, kun saamme mahdollisuuden tuoda Pilkkeen tiedepainotteisuutta kaarinalaisten lasten arkeen. Päiväkoti Kipinässä yhdessä ihmetellään, tutkitaan ja oivalletaan elämän erilaisia ilmiöitä ja hyödynnetään tutkimusvälineistöä sekä digitekniikkaa oppimisen tukena leikkiä unohtamatta.” kertoo Pilke päiväkotien toimitusjohtaja Minna Martikainen.

Tiedepäiväkoti Kipinästä tulee Pilkkeen viides luonnontiedepainotteinen päiväkoti. Luonnontiedepainotteisuus kirjataan päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaan ja se näkyy monella eri tavalla päiväkodin arjessa.

Päiväkotiin rakennetaan muun muassa leikkitilat siten, että ne houkuttelevat ja kannustavat tutkimiseen ja kokeiluun. Päiväkotiin tulee myöserillinen tutkimusleikkitila, jossa pienet professorit voivat tehdä tutkimuksiaan muun muassa pipeteillä, luupeilla, koeputkilla ja suurennuslaseilla.

Lapset oppivat tiedepäiväkodissa oivaltamaan, kokeilemaan ja saavat onnistumisen kokemuksia – leikkiä unohtamatta. Toiminnassa huomioidaan lapsen ikä, kiinnostuksen kohteet ja turvalliset toimintatavat.

Pilke päiväkodit Oy on kotimainen varhaiskasvatuspalveluja tarjoava yritys, jolla on 69 päiväkotia ympäri Suomen. Päiväkoti Kipinä on Pilkkeen toinen päiväkoti Kaarinassa, jossa Pilkkeellä on ennestään päiväkoti Omppula Piikkiön Raadelmassa.

Varhaiskasvatustoiminnan lisäksi Pilke järjestää perusopetuksen iltapäivätoimintaa 22 koululla ja muuta kerhotoimintaa. Pilkkeen toiminnassa on mukana noin 4000 lasta. Työntekijöitä on noin 750. Yrityksen laatulupaus on – parasta pienelle!

T oimitusjohtaja

Pilke päiväkodeilla ja iltapäiväkerhoilla on yksi tavoite: tarjota lapselle hyvä päivä – joka päivä. Ja koska hyvään päivään ei ole yhtä kaavaa, tärkeintä on luoda turvallinen ja ilmapiiriltään kannustava ympäristö, jonne lapsen on kiva mennä ja jossa on hyvä olla. Loppu tuleekin sitten luonnostaan – kunhan on vain pilkettä silmässä.