Lediga jobb

Kom med i vårt glada gäng och sök jobb hos oss!

Kom och gör varje dag till en bra dag!

Denna sidan finns även på: Suomi (Finska)

Kom och gör varje dag till en bra dag!

 

Pilke päiväkodits viktigaste mål är: att erbjuda barnet en bra dag – varje dag. En bra dag för ett barn blir inte till av sig själv. Den skapas av proffs inom småbarnspedagogiken som arbetar positivt och långsiktigt. Bli en del av dem som gör varje dag till en bra dag!

 

Vad gör din egen dag till en bra dag? Vi vill erbjuda våra medarbetare en motiverande och säker vardag i arbetet, en positiv atmosfär, verktyg för utveckling och en möjlighet att påverka det egna arbetet.

 

Vårt arbetssätt är fokuserat på lösningar och vi uppmuntrar våra medarbetare att prova nya saker och att använda sig av sina egna unika styrkor. Man behöver inte göra ett ansvarsfullt och krävande arbete ensam. Pilke har en öppen atmosfär och en stark kultur av utveckling, mentoring och sparring. Vi gör upp en årlig plan för välmående på arbetsplatsen som stöd för hur personalen orkar jobba. Vi kan redan med stolthet berätta att folk trivs hos oss. I vår senaste personalenkät fick hela företaget betyget 4,02/5, men det finns alltid mån för att göra dagarna ännu bättre. Sök jobb hos oss och berätta vad du önskar dig av ditt arbete!

”Jag uppskattar att företaget satsar på positivitet. Det syns i verksamheten och påverkar även atmosfären på jobbet. Vi använder idéer som vi tagit fram tillsammans.” 
– Tiina, daghemschef

 

”Jag får använda mina egna styrkor och har frihet att göra mitt arbete som jag vill.”
–Paula, barnträdgårdslärare

 

”De tar väl hand om medarbetarna och erbjuder bra utbildningar.” – Sanna, barnskötare

KARRIÄRBERÄTTELSE: Anu Volanen

Med uppdrag att beskriva vardagen

Om någon blir ilsken i daghemsaulan är det ett bra tillfälle för alla att stanna upp och fundera över saken. Barnträdgårdslärare Anu Volanen omvandlar ilskan till vinstsituationer.

”Den bästa stunden under dagen är när ett barn lyckas och lär sig något”, säger Anu Volanen som arbetar som barnträdgårdslärare i Esbo. Det kan till exempel vara fråga om att lära sig ett nytt ord eller en färdighet man behöver i vardagen – till exempel att barnet lär sig att själv ta på sig skorna.

”För ett barn kan detta vara en viktig sak. Det är underbart att glädja sig med barnet.”

Volanen arbetar på daghemmet Kanin kolo i gruppen för 3–5-åringar. För närvarande ingår 23 barn i gruppen. Att sköta vardagen på ett daghem är en ekvation som består av tid, personalens planer och att lyssna på barnen. Förutom att sköta om och lära barnen innebär arbetet även ett dagligt samarbete med familjerna och planering av daghemmets program.

”Vi gör dels det som vardagen för med sig, dels det vi har planerat för i förväg.”

Läsa mera!

Denna sidan finns även på:
Suomi (Finska)

Trots att man gör planer för dagen och har framförhållning till olika situationer så går det inte alltid som man har tänkt sig.

”Om något blir fel så stannar vi upp. Vi kan till exempel sätta oss ner och prata. Vid behov får hela barngruppen fundera över varför alla skriker eller varför det är trångt i aulan”, beskriver Volanen. ”Mycket av mitt arbete går ut på att ge barnen en beskrivning av vardagen.”

Volanen ger sin arbetsgemenskap mycket beröm:

”På den här arbetsplatsen vill folk tydligt utvecklas. Alla vill få utbildning och det finns en anda av förnyelse inom gruppen. Det är ett av skälen till att jag arbetar här.” Personalen har till exempel studerat den nya planen för småbarnspedagogik med stort intresse.

Ett annat tecken på personalens engagemang är även alla roliga evenemang man vill arrangera med barnen, till exempel Valborgsfester.

”Atmosfären är glad och positiv. Vi bryr oss om barnen på riktigt.”

På morgonen är det roligt för både personal och barn att komma till en sådan plats.

KARRIÄRBERÄTTELSE: Minna Myllymäki

Med uppdrag att beskriva vardagen

Minna Myllymäkis arbetsbeskrivning hos Pilke är mångsidig: Hon både guidar en grupp förskolebarn hon blivit väl bekant med mot skolgång och leder dessutom hela daghemmet.

Daghemschef Minna Myllymäkis morgon har börjat med ordentlig fart i och med att en ny familj har kommit för att bekanta sig med daghemmet.

”Det finns inget sådant som en typisk arbetsdag”, säger Myllymäki. Hennes arbete innefattar numera både att bekanta sig med de familjer som blir nya kunder på daghemmet och arbetsuppgifter som är helt nya. Myllymäki har arbetat som barnträdgårdslärare i över tio år och i våras blev hon i stället daghemschef.

”Det är en massa jag behöver lära mig och det är positivt”, säger hon.

”En dag då jag hittar den information jag behöver är en bra dag.”

Läsa mera!

Denna sidan finns även på:
Suomi (Finska)

Myllymäki arbetar ändå inte som daghemschef för första gången. För några år sedan var hon under ett år vikarie för en vårdledig daghemschef.

Myllymäkis nuvarande arbetsplats, daghemmet Peppi & Bobby i Nokia, har tre engelskspråkiga grupper. Totalt har daghemmet 120 platser och den engelskspråkiga förskolegruppen har 15 barm.

Vardagsbrådskan skapas av Myllymäkis mångsidiga arbetsbeskrivning. Under den här våren är hon nämligen inte bara chef utan under förmiddagarna arbetar hon även med förskolegruppen – alltid när hon kan. På så sätt hinner hon även guida de barn hon redan blivit bekant med så de är redo för skolgången.

Magistern i engelska blev förtjust i småbarnspedagogiken

Efter gymnasiet studerade Myllymäki till studentmerkonom och fortsatte därefter studierna på universitetet, med engelsk filologi som huvudämne. Efter sin magisterexamen studerade Myllymäki till ämneslärare och tänkte sig sedan två olika alternativ för karriären. Det ena alternativet var att arbeta inom småbarnspedagogiken och det andra var att lära vuxna engelska. Barnen vann.

”Jag blev förtjust i förskolepedagogiken”, säger Myllymäki. Parallellt med studierna tog hon socionomexamen och blev därmed behörig barnträdgårdslärare.

Språkfärdigheter redan under förskoleundervisningen – och från YouTube

På daghemmet Peppi & Bobby sköts 80 procent av förskoleundervisningen på engelska och 20 procent på finska. Barnen lär sig till exempel bokstäver, språkljud och rim på finska.

En del av barnen i gruppen har bott utomlands men de flesta kommer från vanliga finländska familjer. Ibland förvånar barnens färdigheter i engelska även de vuxna.  ”Många av barnen lär sig engelska på YouTube”, säger Myllymäki.

Själv blir hon motiverad till exempel av de stunder när barnen ivrigt möter henne då hon kommer till jobbet på morgonen.

”Kom och se vad jag har byggt av lego”, ropar barnen då.

Myllymäki känner även att hon lyckats när hon ser att barnen lär sig och utvecklas så de blir klara för skolgång.

”På vårfesten känns det vemodigt och man saknar barnen. Jag kommer fortfarande ihåg hurdana de var när de var små och kom till daghemmet.”

Yhteistyössä

Pilke päiväkodit oy

Toimisto
Rajatorpantie 8 A
01600 Vantaa

Liity sähköpostilistallemme:

Olemme Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa!

© Copyright 2018 Pilke Päiväkodit