Pilke tiedottaaPilkkeen päiväkotien asiakastyytyväisyys 2021

Suomen Paras Päiväkoti -tutkimus: Pilkkeen päiväkodeissa entistä tyytyväisempiä asiakasperheitä

Pilkkeen tuoreimman asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan päiväkotien asiakasperheet ovat hyvin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Suomen Paras Päiväkoti 2021 -tutkimus tehtiin vuoden alussa ja sen mukaan Pilkkeen suositteluindeksi NPS oli noussut edellisestä vuodesta ollen nyt 52.

Pilke tutki päiväkotien asiakasperheiden tyytyväisyyttä nyt jo neljättä kertaa. Kysely toteutettiin anonyyminä verkkokyselynä, johon vastasi lähes 3 500 henkilöä. Kyselyssä oli 13 kysymystä, joihin vastattiin asteikolla 1–5, viiden ollessa paras arvosana. Kaikkiin kysymyksiin saimme keskiarvoltaan yli neljän tuloksen. Korkeimman arvosanan (4,5) vastaajat antoivat siitä, että heillä on turvallinen olo jättää lapsi aamuisin päiväkotiin.

”Voin jättää lapseni turvallisin mielin päiväkotiin – keskiarvo 4,5 (asteikolla 1–5).”

Vastaajilta kysyttiin myös, suosittelisivatko he omaa päiväkotiaan muille, eli niin sanottua NPS-arviota. Tässä Pilke paransi edellisestä vuodesta, ja NPS-suositteluindeksimme oli nyt 52, kun se edellisenä vuonna oli 48.

Avoimissa vastauksissa korostui henkilökunnan merkitys

Asiakastyytyväisyyskyselyyn sai myös jättää avoimia vastauksia. Niiden perusteella meille vahvistui käsitys siitä, että Pilkkeen päiväkotien asiakasperheiden näkökulmasta henkilökunnan pysyvyys ja ammattitaito on tärkein yksittäinen tyytyväisyyteen vaikuttava asia.

”Asiakastyytyväisyyskysely on meille tärkeä tapa arvioida omaa toimintaamme ja kehittää tuottamamme palvelun laatua. Kyselyn perustella tiedämme, että Pilkkeen päiväkotien henkilöstö luo hyvän asiakaskokemuksen toimivalla päivittäisellä vuorovaikutuksella sekä lasten ja perheiden laadukkaalla kohtaamisella”, Pilkkeen asiakkuusjohtaja Riikka Mattsson sanoo.

Selkeitä yksittäisiä kehityskohteita koko Pilkkeen tasolla ei kyselyn perusteella nouse esiin, mutta vaihtelua eri yksiköiden ja alueiden välillä löytyy. Mattssonin mukaan Pilkkeellä tehdään työtä sen eteen, että asiakaskokemus olisi tasavahva kaikissa Pilkkeen yksiköissä ympäri Suomen. Suurin haaste toiminnassa on hänen mukaansa koulutetun ja sitoutuneen henkilöstön saatavuus

Aiemmissa kyselyissä asiakaspalvelun merkitys on korostunut avovastauksissa. ”Asiakaspalvelun kehittäminen valittiin Pilkkeen kehityskohteeksi vuonna 2020, ja kaikki päiväkotiemme johtajat ovat osallistuneet asiakaspalvelukoulutuksiin. Tämän vuoden loppuun mennessä koulutetaan päiväkotien muut pilkeläiset”, Riikka Mattsson kertoo.

 

Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset kehitystyön pohjaksi ja perheille tiedoksi

Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia käsitellään jokaisessa Pilkkeen päiväkodissa kevään 2021 aikana. Päiväkotien johtajat käyvät läpi tulokset yhdessä työntekijöiden kanssa, ja niistä viestitään asiakasperheille Daisyn kautta. Jos kysymyksiä herää, oman päiväkodin johtajalta saa lisää tietoa.

 

Tietoa Suomen Paras Päiväkoti 2021 -tutkimuksen toteutuksesta

  • Vastaajia: 3478, mukana 170 Pilkkeen päiväkotia ympäri Suomen.
  • Toteutustapa: Sähköisesti toteutettu anonyymi verkkokysely, joka jaeltiin Pilkkeen päiväkotien asiakasperheille Daisy-yhteysjärjestelmän kautta.
  • Ajankohta: Tammi–helmikuu 2021
  • Toteuttaja: Suomen Paras Päiväkoti -kyselyn toteuttaa Clementia Oy.
  • Lisätietoja: Suomen Paras Päiväkoti 2021

Lisätietoja:

Riikka Mattsson, asiakkuusjohtaja, Pilke päiväkodit Oy

puh. 040 579 9066, e-mail: riikka.mattsson@pilkepaivakodit.fi