Blogit

Mitä päiväkodilta voi odottaa? Lakisääteisistä vaatimuksista päiväkotikohtaisiin käytäntöihin

Kun lapsi aloittaa päiväkodissa, ei perhe aina osaa ennakoida, mitä kaikkea päiväkodin tarjoamat puitteet ja varhaiskasvatus oikeastaan pitävät sisällään – ja mitä niiden tulee sisältää. Varhaiskasvatusta säätelevät monet lait ja säädökset, mutta mitkä asiat ovat lakisääteisiä kaikkialla maassa? Entä mistä voi päättää oma kunta, varhaiskasvatustoimija tai jopa yksittäinen päiväkoti? Kysyimme päiväkodin johtaja Jaana Rainiolta, mitä kaikkea päiväkodilta voi odottaa.

Varhaiskasvatuslaki määrää varhaiskasvatuksen sisällön, puitteet ja henkilökuntavaatimukset

Kaikkea varhaiskasvatustoimintaa Suomessa ohjaa varhaiskasvatuslaki, joka sisältää valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman, jonka pohjalta kunnat luovat varhaiskasvatussuunnitelmansa, joiden avulla lakia toteutetaan. Lain mukaan jokaiselle lapselle luodaan vielä oma, henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma eli vasu.

Valtakunnallinen, kunnallinen ja lapsen henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma? Tämä saattaa kuulostaa monimutkaiselta, ja tarkkaa työtä ohjeistusten seuraaminen vaatiikin, mutta käytännön arjessa kuvio on selkeä. Valtakunnalliset ohjeistukset kattavat kaiken oleellisen: millaista itse varhaiskasvatuksen on oltava, minkälaisissa tiloissa sitä voi järjestää, minkälaiset henkilöstön pätevyysvaatimukset ovat, tai miten turvallisuusasiat huomioidaan.

Näistä kaikista löytyy ohjeistukset ja minimitasot, joiden on toteuduttava kaikkialla, missä varhaiskasvatusta Suomessa järjestetään. Esimerkiksi henkilöstön pätevyysvaatimukset, henkilöstön ja lasten suhdeluku, montako neliötä päiväkodin tiloissa on oltava lasta kohti, miten oppimisympäristöjen turvallisuus varmistetaan – kaikki tämä on määritelty valmiiksi. Pilkkeellä on käytössä paljon omien varhaiskasvatuksen ammattilaisten laatimaa lisämateriaalia, jotka auttavat meitä toteuttamaan laadukasta varhaiskasvatusta yksikkötasolla.

Varhaiskasvatuksen järjestämisessä korostuvat pitkälti ennakointi ja suunnittelu. Käytössämme on toiminnanohjausjärjestelmä, joka mahdollistaa pedagogisen työvuorosuunnittelun. Siten voimme huolehtia oikeasta henkilöstömitoituksesta sekä sitä kautta arjen toimivuudesta. Laadukkaan varhaiskasvatuksen arjen sekä pedagogiikan takaa pätevä varhaiskasvatuksen henkilöstö. Rekrytointivaiheessa ajatukset suunnataan jo tulevaan lakimuutokseen: tavoitteena on saada varhaiskasvatuksen opettajia, varhaiskasvatuksen sosionomeja sekä varhaiskasvatuksen lastenhoitajia oikeassa suhteessa tiimeihin. Teemme myös yhteistyötä eri oppilaitosten kanssa.

Laadukkaaseen varhaiskasvatukseen kuuluu se, että sitä arvioidaan ja kehitetään säännöllisesti. Arviointi kohdistuu mm. varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan, oppimisympäristöihin, henkilöstön työhyvinvointiin sekä fyysiseen ja psyykkiseen sekä sosiaaliseen turvallisuuteen.

Esimerkiksi turvallisuusvaatimusten ajantasaisuuteen kiinnitämme jatkuvasti huomiota: päivitämme turvallisuussuunnitelmia, pidämme poistumisharjoituksia ja varmistamme turvakävelyiksi kutsuttavilla kierroksilla, että kaikilla työntekijöillä on ajantasainen tieto turvallisuuteen liittyvistä asioista. Tiedämme oman lähialueen ”vaaranpaikat” tai mihin osoitteeseen ambulanssi soitettaisiin, jos sellaista joskus tarvittaisiin. Toivottavasti näitä harjoiteltuja taitoja ei koskaan tarvitsisi tositilanteessa käyttää!

 

Kunnat valvovat valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutumista

Kuntien rooli on varmistaa, että valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa määritellyt asiat toteutuvat omassa kunnassa. Kunnan viranomaiset tekevät eri asioissa säännöllisiä tarkastus- ja auditointikäyntejä. Ennen kuin uuden päiväkodin toiminta käynnistyy, tilat tarkastetaan pelastus- ja ympäristöterveydenviranomaisen sekä kunnan varhaiskasvatuksen toimesta. Yhteistyö kunnan kanssa on Pilkkeelle tärkeää: itse koen, että olemme kunnan luottokumppaneita varhaiskasvatusasioissa.

Vaikka valtakunnallisesti varhaiskasvatukselta vaadittavat puitteet ovat samat, voi joissain asioissa olla kuntakohtaisia erojakin. Varhaiskasvatuksen maksuasiat määritellään yleensä kuntakohtaisesti, yksikkökohtaisissa lisämaksuissa saattaa olla eroja.

 

Pilkeläisyys tuo lisämaustetta ja lämmintä vuorovaikutusta varhaiskasvatukseen

Perhe voi lapsensa päiväkotiin tuodessaan odottaa tiettyjen valtakunnallisten, lakisääteisten vaatimusten täyttyvän. Pilke tarjoaa tämän päälle oman pilkeläisen mausteensa, hyvän päivän – joka päivä, ja tämä näkyy arjessamme monin tavoin.

Turvallisuusasioissa menemme hieman syvemmälle ja arkisemmalle käytännön tasolle. Painotteisuus tuo omat näkökulmansa turvallisuuteen, esim. lähiretkialueet on kartoitettu tarkkaan sekä vaarallisista kasveista on laadittu oma kansio henkilökunnan tietoon, jotta kaikki työntekijät ne tunnistaisivat. Lasten ja varhaiskasvattajien fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen turvallisuus on aina huomioitava ja ennakoitava asia. Turvallisuusasioiden aktiivinen päivittäminen tuo mukanaan myös perheiden luottamuksen.

Ominta Pilkkeen tarjoamaa ”lisää”, jota meiltä voi aina odottaa, on aito, omistautunut vuorovaikutus perheiden ja yhteistyötahojen kanssa. Arjen aidot, ammatilliset kohtaamiset lasten ja perheiden kanssa ovat meille tärkeitä. Kiinnitämme huomiota asiakaspalveluun ja henkilöstömme saa teemasta myös täydennyskoulutusta.

Etsimme innovatiivisia tapoja yhteistyöhön perheiden kanssa. Olemme esimerkiksi tarjonneet vanhemmille vapaata iltaa jouluvalmisteluihin, jolloin lapsille järjestetään toimintaa päiväkodilla ilta-aikaan. Pilkkeellä on iltapäiväkerhotoimintaa, lasten kotihoitoa, perhekahvilatoimintaa sekä vanhempaintoimikuntia. Kasvattajien hyvä kasvatusyhteistyö näyttäytyy esim. iltapäivisin, kun kasvattajien juttusille on jonoa lapsen päivän kuulumisten vaihdossa.

Vuorovaikutuksen prosessi lähtee meillä Pilkkeellä jo henkilöstön rekrytointivaiheessa: pyrimme saamaan innostunutta ja innovatiivista, arvoihimme ja painotuksiimme sitoutuneita ammattilaisia osaksi joukkoamme.

Tässä ajassa perheillä on paljon yksilöllisiäkin toiveita ja pyrimme siihen, että teemme kasvatusyhteistyötä, jossa perhe tulee aidosti kuulluksi. Kuten eräs kasvattajamme kerran sanoi: ”Tehdään tästä päiväkodista paikka, joka on oman kodin jälkeen se seuraavaksi paras!”

Blog author

Jaana Rainio, päiväkodin johtaja,
Pilke luontopäiväkoti Tähtiniitty, Laukaa ja Pilke luontopäiväkoti Verso, Jyväskylä

040 457 3955
jaana.rainio@pilkepaivakodit.fi

”Ilahdun päivittäin kohtaamisista lasten, huoltajien ja työntekijöiden kanssa. On hienoa työskennellä samanhenkisten varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa, pedagogisesti tarkkaan suunnitelluissa toimintaympäristöissä.

Innostun helposti uusista asioista ja mahtavinta on innostua yhdessä! Työyhteisön hyvinvointi on minulle tärkeää. Työyhteisöjen kehityksen kaarta on upea nähdä ja seurata. Olen parhaimmillani haastavissa tilanteissa ja mottoni onkin ”asioilla on tapana järjestyä.”

Jaana Rainio työskentelee Pilkkeellä hallinnollisena päiväkodin johtajana kahdessa hirsipäiväkodissa, Pilke luontopäiväkoti Tähtiniityssä Laukaassa sekä Pilke luontopäiväkoti Versossa Jyväskylässä.

Kysy Pilkkeeltä – Asiantuntijamme vastaa!

Tällä palstalla Pilkkeen hyvän päivän tekijät vastaavat ajankohtaisiin varhaiskasvatukseen ja lastenhoitoon liittyviin kysymyksiin ja puheenaiheisiin. Mitä sinä haluat kysyä? Täytä lomake ja lähetä kysymyksesi meille!