Blogi

Hyvä tietää ennen päiväkodin aloitusta

Päiväkodin aloittaminen voi tuntua sekä lapselle että vanhemmalle jännittävältä ja uudelta. Jotta päiväkodin aloittaminen sujuisi mahdollisimman mukavasti, on hyvä varautua aloitukseen jo etukäteen. Päiväkodin tavoitteena on, että lapset ja huoltajat tuntevat olonsa mukavaksi ja yhteistyö toimii. Päiväkodin ja vanhempien välinen yhteistyö perustuu avoimeen ja tasavertaiseen vuorovaikutukseen. Huoltajilla on ensisijainen kasvatusvastuu lapsesta. Yhteistyön tarkoituksena on tukea lapsen kokonaisvaltaista kehitystä monipuolisella ja johdonmukaisella toiminnalla. Ennen varhaiskasvatuksen aloitusta, sovitaan yhteinen tapaaminen sekä palvelusopimuksen että aloituskeskustelun ajankohdat. Aloituskeskustelussa käydään läpi lapsen perusasiat ja vanhemman toiveet varhaiskasvatukseen liittyen. Varhaiskasvatuskeskustelut eli nk. vasukeskustelut järjestetään vuosittain. Keskustelujen avulla luomme yhteisiä linjoja ja tavoitteita sekä sovimme yhdessä siitä, miten lapsen yksilöllistä kehitystä, oppimista ja hyvinvointia edistetään varhaiskasvatuksessa.

Kun lapsi aloittaa uudessa päiväkodissa, on toivottavaa, että huoltajat kertovat lapselle jo etukäteen päiväkodista. Mikäli mahdollista päiväkodissa on hyvä käydä tutustumassa jo etukäteen ryhmässä tai vaikkapa pihalla leikkien. Näin uusi ympäristö ja kasvattajat tulevat tutuksi lapselle.

 

Ensimmäinen päivä uudessa päiväkodissa voi tuntua jännittävältä

Ensimmäinen päiväkotipäivä on usein jännittävä. On normaalia, että lasta tai huoltajaa saattaa itkettää uusi tilanne. Itkuiselle lapselle paras tuki on reipas ja iloinen vanhempi, joka luottaa kasvattajien ammattitaitoon lapsen jäädessä hoitoon. Selkeä ja lyhyt hyvästely lasta päiväkotiin tuodessa helpottaa usein uutta tilannetta.

Kun lapsi saapuu päiväkotiin, on lapselle tuotava riittävästi varavaatteita mukaan. Päiväkodissa ulkoillaan päivittäin ja lapsella on oltava sisä- ja ulkovaatteet erikseen, myös kesällä. Sadevaatteiden on oltava ehjät ja oikean kokoiset. Päiväkodissa käytetään sisätossuja turvallisuussyistä, joten ne tulee olla mukana ensimmäisestä päivästä lähtien. On tärkeää muistaa nimikoida vaatteet, unilelut, tutti ja tuttipullo päiväkotiin tullessa. Omien lelujen tuomisesta päiväkotiin kannattaa kysyä ryhmän varhaiskasvattajilta.

Päiväkodissa ruokaillaan päivittäin säännöllisesti. Ruokailussa huomioidaan erityisruokavaliot ja niistä on hyvä jutella etukäteen kasvattajien kanssa. Pilke päiväkodeissa on käytössä ravintoterapeutin suunnittelema aamu- ja välipalalista, joka vastaa uutta vuoden 2018 varhaiskasvatuksen ruokailusuositusta. Listalla on monipuolinen kattaus kotimaisia marjoja, juureksia ja vihanneksia sekä täysjyväviljatuotteita. Listalta on karsittu sokerikyllästetyt jugurtit ja rahkat sekä makkarat. Lisäaineiden määrää on myös vähennetty.

 

Minkälaista on päiväkodin arki?

Päiväkodin arki rakentuu aina yksikön koon, sen tavoitteiden ja mahdollisen painotuksen mukaisesti. Päivät koostuvat mm. leikkimisestä kavereiden kanssa, ulkoilusta, ruokailusta, lepohetkestä, retkistä, jumppasalin vuoroista, musisoinnista, teatteriesityksistä sekä askartelu- ja maalaustuokioista. Viikottaiset teemat vaihtelevat kalenterivuoden juhlapäivien mukaan ja myös lasten syntymäpäiviä juhlistetaan. Päiväkodissa noudatetaan säännöllistä ja selkeää päivärytmiä ja jotta lapsella pysyy selkeä rytmi, on hyvä sopia säännölliset varhaiskasvatusajat. Pilke päiväkotien käytössä on toiminnan- ohjausjärjestelmä Daisy, jonka kautta tehdään mm. hoitoaikavaraukset ja tiedotetaan päiväkodin tapahtumista ja toiminnasta. Lapsen päivän sujumisesta kasvattajat kertovat päivittäin mm. hakemisen ja tuomisen yhteydessä. Retkistä, juhlista ja tapahtumista tiedotetaan etukäteen ja niiden toteutuminen dokumentoidaan jälkikäteen.

Koska hyvään päivään ei ole yhtä kaavaa, turvallinen ja ilmapiiriltään kannustava ympäristö tarjoaa hyvät lähtökohdat ystävyydelle, yllätyksille ja yhdessä oppimiselle. Päiväkodin, jonne on kiva mennä ja jossa on hyvä olla. Päiväkodin, jossa lapsi kohdataan aidosti ja jossa hänen yksilölliset taitonsa sekä kiinnostuksensa huomioidaan. Lämmin syli ja aurinkoinen hymy takaavat mukavan aloituksen päivään. Loppu tuleekin sitten luonnostaan – kunhan on pilkettä silmissä.

 

 

ENSIMMÄINEN PÄIVÄ

Tämä on se päivä. Pieni tulee tänne reppunsa kanssa. Uuteen maailmaan.
Värejä, ovia, ääniä, vessassa taikahanat. Niistäkin on kotona puhuttu. Tämä on se päivä.
Utelias päivä. Äiti touhuaa: Pieni, tässä on sinun naulakkopaikkasi.
Älä, kulta, kaiva nenääsi. Tässä sisätossusi, nallesi. Ja äiti toistaa monta kertaa:
Kolmelta, kun välipala on syöty.
Sitten haen. Varmasti.

Halitaan. Ei päästetä irti. Halitaan ja päästetään irti. Irti.
Sydämien tykytykset. Silmien sumu. Molemmilla samanlaiset.
Tämä on se päivä. Pieni tarttuu uuteen käteen. Jalat hidastelevat.
Hei-hei. Ole reipas. Sitten kolmelta. Ole reipas, ole.

Pieni jää tänne, luoksemme. Meillä on niin paljon häntä varten:
varhaiskasvatussuunnitelma, viikkosuunnitelmat, kasvun kansio. Verkostot.
Me kannattelemme häntä. Annamme eväitä elämään.
Lorupussi, vasenkätisen sakset. Liikuntaprojekti.
Me puntaroimme hänelle arvoja, avaamme ja suljemme käsitteitä.
Pohdimme pedagogioita… Pieni saa meiltä paljon. Paljon.

Tämä on se päivä. Pienelle maailmallinen uutta.
Hän hakee tuossa kasvoilleen hymyntapaista.
Silmissään yhä sumua, ajatuksissaan äiti.
Ohuin säikein. Vahvoin kuin vaijerit.

Pieni, jäädään tähän hetkeksi. Säilytetään säikeesi.
Ei olla reippaita. Ihmetellään aivan hiljaa.
Tossujen kärkiä. Nallen nenää. Värejä, ovia, ääniä.
Ilman suunnitelmia. Olet tärkeä.

Ja kerro sitten, kun haluat nähdä taas ne taikahanat.
Tiedän kyllä mitä ensin haluat kuulla.
Uudestaan ja uudestaan. Sinulle tärkeimmän asian:
Sitten kolmelta, kun välipala on syöty.
Varmasti.

– Leena Ahtela