Tiedote:

Lapset videoyhteydessä maailman toiselle puolen

Tiedote: Vantaalaisen tiedepäiväkodin astronauttiohjelma polkaistiin käyntiin videoyhteydellä maailman toiselle puolen

LEHDISTÖTIEDOTE 31.3.2017

Vantaalainen tiedepäiväkoti Oivallus osallistuu tänä keväänä Fun Academyn kansainväliseen lasten tiedeprojektiin, jonka ensimmäisenä teemana on avaruus. Lapset tekevät tutkimusta yhteistyössä singaporelaisen päiväkodin kanssa.

Yhteistyöprojektin tarkoituksena on valottaa päiväkoti-ikäisille lapsille lapsenkokoisesti tieteellisen ajattelun perusteita, tulevaisuuden taitoja sekä kansainvälisyyttä.

Torstaina 30. maaliskuuta 2017 päiväkoti Oivalluksessa käynnistettiin yhteistyöprojekti videoyhteydellä singaporelaiseen päiväkotiin. Oivalluksen lapset olivat juuri syöneet aamupalan, mutta Singaporessa lapset olivat jo iltapäiväpuuhissaan.

Lapset vaihtoivat kuulumisia tulkkien avulla päivän kulustaan ja esittivät toisilleen lauluja. Singaporelaisille lapsille näytettiin Oivalluksessa tarjolla olevaa aamupalakattausta, joka sisälsi muun muassa kukkakaalia, porkkanaa ja paprikaa. ”Syövätkö suomalaiset lapset vihannekset raakoina ilman kypsentämistä.” singaporelaiset lapset hämmästelivät.

Oivalluksen lapset esittelivät ruudun takana oleville ikätovereilleen avaruusprojektiaan, joka aloitettiin heti videoyhteyden jälkeen. Lapset istuttivat avaruudessa käyneitä retiisin siemeniä ja seuraavat niiden kasvua.

Samoja siemeniä lähetetään myös singaporelaisen päiväkodin lapsille, minkä jälkeen mielenkiinnolla verrataan, miten siemenet kasvavat Suomen sekä Singaporen ilmastossa. Lopputervehdykset lapset vaihtoivat molempien äidinkielellä.

Kansainvälisen yhteistyöprojektin ideana on, että lapset pääsevät tutustumaan yhteistyöpäiväkotien elämään ja kulttuureihin, ja heille kehittyy ymmärrys digitaalisuuden tarjoamista mahdollisuuksista luoda uutta ja tutkia maailmaa yhdessä toisten lasten kanssa.

“Yhteistyö Fun Academyn kanssa täydentää Pilkkeen tiedekasvatuksen sisältöä tuoden siihen laajemman ulottuvuuden avaruustutkimuksen ja kansainvälisen yhteydenpidon ansiosta. Olemme iloisia siitä, että saamme olla mukana luomassa tulevaisuuden taitoja osana suomalaista varhaiskasvatusta. Näin voimme käytännössä ja yhdessä osoittaa maailmalle, että oppiminen on hauskaa”, sanoo Pilke päiväkotien toimitusjohtaja Minna Martikainen.

Oivallus ensimmäinen suomalainen Fun Academyn astronauttiohjemaa kokeileva päiväkoti

Fun Academyn kansainvälistä lasten tiedeprojektia toteutetaan ”iloisesti oppimalla” eli Fun Learning –opetusfilosofialla. Lähtökohtana on lapselle luontainen tapa oppia uusia asioita leikin, tutkimisen ja ilon kautta.

Fun Learning pohjautuu suomalaisen varhaiskasvatuksen maailmanlaajuisesti tunnustettuihin periaatteisiin, joihin kuuluu lasten rohkaisu kriittiseen ajatteluun ja ympäröivän maailman tutkimiseen – yhdessä, mutta yksilölliset tarpeet ja vahvuudet huomioiden.

Vantaalainen tiedepäiväkoti Oivallus on ensimmäinen suomalainen Fun Academyn yhteistyöpäiväkoti, jossa astronauttiohjelma otetaan käyttöön. Yrityksellä on kymmenisen yhteistyöpäiväkotia maailmalla, Singaporen lisäksi muun muassa USA:ssa, Kiinassa ja Brasiliassa.

“Suomalaisen varhaiskasvatuksen vahvuudet innostavat ulkomaisten yhteistyöpäiväkotiemme opettajia, ja he ovatkin lämpimästi toivottamassa Oivalluksen väen mukaan verkostoon. Meille suomalaisillekin tämä kansainvälinen yhteistyö on todella innostava tapa päästä tutustumaan muiden maiden toimintaan, jakamaan parhaita käytäntöjä, antamaan ja saamaan omasta toiminnastamme palautetta ja oivaltamaan yhdessä, miten voisimme jatkuvasti kehittää varhaiskasvatusta maailman lasten hyväksi”, sanoo Fun Academyn toimitusjohtaja Sanna Lukander.

LISÄTIETOJA:

www.pilkepaivakodit.fi

Fun Academy Oy
Sanna Lukander
sanna@funacademy.fi
www.funacademy.com
www.funlearning.com

Pilke päiväkodit Oy on kotimainen varhaiskasvatuspalveluja tarjoava yritys, jolla on 60 päiväkotia ympäri Suomen. Lisäksi Pilke järjestää perusopetuksen iltapäivätoimintaa 23 koululla ja muuta kerhotoimintaa. Pilkkeen toiminnassa on mukana noin 3800 lasta. Työntekijöitä on noin 720. Yrityksen laatulupaus on – parasta pienelle!

Fun Academy on suomalainen varhaiskasvatuksen ja digitaalisen oppimisen alueille toimiva yritys, joka tekee yhteistyötä alan toimijoiden kanssa sekä Suomessa että maailmalla.

Vapaalantie 2 B 25

Ota yhteyttä!

Please leave this field empty.